Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Zavedení komplexních čísel v dějinách algebry
Rybáková, Tereza ; Kvasz, Ladislav (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent)
Název práce: Zavedení komplexních čísel v dějinách algebry Autor: Ing. Tereza Rybáková Vedoucí práce: prof. RNDr. Ladislav Kvasz, DSc., Dr. Cílem této práce je porovnat zavedení komplexních čísel v dějinách algebry a jejich zavedení v učebnicích pro střední školy. Práce se skládá ze tří kapitol, kde první kapitola je věnovaná přehledu osobností z historie algebry, kteří se věnovali komplexním číslům. Jedná se o stručný popis osobností z 16.-18. století a jejich vztahu ke komplexním číslům. Druhá a třetí kapitola práce je zaměřena více prakticky a má za cíl porovnat vybrané knihy nebo učebnice. V rámci druhé kapitoly jsou popsány a následně pak porovnány knihy z období 16. - 18. století, kde se objevily zmínky o záporných číslech pod odmocninou, poté o imaginárních číslech. Důležité je jejich závěrečné porovnání, které může sloužit i jako doporučení a inspirace pro dnešní učitele matematiky. Třetí kapitola porovnává čtyři středoškolské učebnice z různého období a klade důraz vysvětlení historie komplexních čísel. Srovnává také odlišné zavedení komplexních čísel, jejich definici a charakteristiku. Na závěr také dává čtenáři odpověď, jak jednotlivé učebnice uvádí využití komplexních čísel v dnešní době. Klíčová slova: kubické rovnice, casus irreducibilis, odmocnina ze záporných čísel, imaginární...
Second Order Differential Equations With Complex Coefficients
Velasquez, Juan
The purpose of this paper is to explain a method to solve differential equations with complex coefficients that may be easier than the conventional way, also to show the importance of the complex representation of the solutions in real applications.
Komplexní čísla: zavedení a geometrické aplikace
Helus, Jiří ; Halas, Zdeněk (vedoucí práce) ; Staněk, Jakub (oponent)
Práce popisuje zavedení komplexních čísel ve výuce na střední škole, upozorňuje na problémy, které jsou s jejich zavedením spojeny a zmiňuje možné využití komplexních čísel zejména v geometrii. Po počátečních mo- tivačních úvahách následuje krátké zasazení komplexních čísel do historického kontextu. Při zavádění komplexních čísel přihlížíme k didaktickým aspektům a upozorňujeme na možné problémy výkladu. Kapitolu doplňuje zmínka o číslech hyperkomplexních (kvaterniony, oktety). Dále ukazuji, jak je možné geometricky znázornit operace s komplexními čísly, konkrétně sčítání, odečítání, násobení a dělení. Je zde také popsáno, jak lze Moivreovu větu interpretovat pomocí otáčení. Následující částí je analytická geometrie budovaná pomocí komplexních čísel se zaměřením na bod, přímku, kružnici, kruh, elipsu a trojúhelník. Dále hledáme druhou odmocninu z komplexního čísla a řešení kvadratické rovnice graficky. Na závěr dokazujeme Napoleonovu větu a exis- tenci Feuerbachovy kružnice pomocí komplexních čísel. 1
Geometrie komplexních čísel
LÁLOVÁ, Eva
Tato práce se zabývá teorií o komplexních číslech a obsahuje tři hlavní části. První část je věnována výkladu komplexních čísel tak, jak je známe ze středních škol. Shrnujeme zde poznatky ze středních škol a využití komplexních čísel ukazujeme na několika příkladech. Ve druhé části se zabýváme komplexními čísly z hlediska vektorových prostorů a algebraické struktury a porovnáváme středoškolský a vysokoškolský výklad komplexních čísel. Ve třetí části aplikujeme znalosti z předchozích kapitol na několika příkladech včetně příkladů z matematických olympiád.
Zavedení komplexních čísel v dějinách algebry
Rybáková, Tereza ; Kvasz, Ladislav (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent)
Název práce: Zavedení komplexních čísel v dějinách algebry Autor: Ing. Tereza Rybáková Vedoucí práce: prof. RNDr. Ladislav Kvasz, DSc., Dr. Cílem této práce je porovnat zavedení komplexních čísel v dějinách algebry a jejich zavedení v učebnicích pro střední školy. Práce se skládá ze tří kapitol, kde první kapitola je věnovaná přehledu osobností z historie algebry, kteří se věnovali komplexním číslům. Jedná se o stručný popis osobností z 16.-18. století a jejich vztahu ke komplexním číslům. Druhá a třetí kapitola práce je zaměřena více prakticky a má za cíl porovnat vybrané knihy nebo učebnice. V rámci druhé kapitoly jsou popsány a následně pak porovnány knihy z období 16. - 18. století, kde se objevily zmínky o záporných číslech pod odmocninou, poté o imaginárních číslech. Důležité je jejich závěrečné porovnání, které může sloužit i jako doporučení a inspirace pro dnešní učitele matematiky. Třetí kapitola porovnává čtyři středoškolské učebnice z různého období a klade důraz vysvětlení historie komplexních čísel. Srovnává také odlišné zavedení komplexních čísel, jejich definici a charakteristiku. Na závěr také dává čtenáři odpověď, jak jednotlivé učebnice uvádí využití komplexních čísel v dnešní době. Klíčová slova: kubické rovnice, casus irreducibilis, odmocnina ze záporných čísel, imaginární...
Komplexní čísla, kvaterniony a jejich aplikace
BRDLÍK, Pavel
Bakalářská práce je věnována tématu komplexní čísla a kvaterniony a jejich aplikace. Hlavním úkolem této práce je seznámit s pojmy komplexní číslo a kvaterninony a s jejich důležitými vlastnostmi a reprezentací těchto pojmů na vhodně zvolených příkladech. Komplexní čísla lze mimo jiné použít k reprezentaci rotačního pohybu v rovině, kvaterniony lze užít pro reprezentaci rotací v trojrozměrném prostoru. Cílem práce je poskytnout přehledné shrnutí teorie a ukázkové řešení praktických příkladů, které by názorně ilustrovaly uvedené využití komplexních čísel a kvaternionů při popisu rovinných resp. prostorových pohybů, případně jejich další aplikace.
Tvorba učebního textu z vyšší matematiky s využitím e-learningu
NOVÁKOVÁ, Alena
Učební text obsahující následující kapitoly z vyšší matematiky: komplexní čísla, matice, determinanty, numerické řešení rovnic, diferenciální počet funkcí více proměnných, vektorová analýza, diferenciální rovnice. Text je doplněn o ilustrační příklady se zaměřením především na využití daného matematického aparátu ve fyzice. Součástí tohoto učebního textu je i jeho elektronická podoba {\clqq}Elektronická učebnice matematiky pro fyziky``.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.